torsdag 1 augusti 2013

Go Frukost

Det märks på degklumpen till mage att det blivit några riktigt goa frukostar under semestern med ny bakat bröd (och mycket mindre träning). Tur verkligheten är åter på måndag igen.

Men, vad slår egentligen ny bakat bröd, i alla fall om man pratar bröd!

Jag brukar sätta degen kvällen innan om jag ska ha frukost bröd. Detta gör jag genom att använda kallt vatten och sedan låta degen stå svalt till morgonen. Degen får sedan jäsa i ytterligare 30 min (upplagd på plåten) i rumstemperatur innan den åker in i ugnen.

Sedan så är det även alltid kul att testa lite nytt - med grundreceptet i åtanke kan man exempelvis ha i solrosfrön, pumpakärnor eller som jag till dagens bröd då vetemjölet till viss del ersattes med råg och dinkel.
Kändes genast lite nyttigare med ett mörkare bröd :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar